laatste diesel uitgezwaaid

29-12-2015

vandaag zwaait schilders de vries haar laatste diesel uit: het resultaat van een vervangingsbeleid van 6 jaar.

mobiliteit was één van de speerpunten in ons verduurzamingsbeleid en van onze duurzame agenda. onderzoek toonde namelijk  aan dat logistiek en transport de belangrijkste milieubelasting vormen bij gebouwonderhoud.

we zijn trots dat we deze mijlpaal hebben bereikt.

anders denken

in 2008 zijn we voorzichtig begonnen om te kijken of een overstap op groengas mogelijk zou zijn. de voor-oordelen waren enorm: je kunt het nergens krijgen, je staat iedere dag aan de pomp en het is duurder. we hebben het omgedraaid: als dit de beperkingen zijn waar kunnen we dan wèl groengas inzetten. als we dus beginnen met werknemers die in de buurt wonen van een tankpunt én die ook nog eens relatief weinig kilometers rijden dan kunnen we gewoon beginnen! dat hebben we gedaan en toen bleek overigens ook nog dat de kosten niet hoger waren dan die van een traditionele diesel.

samenwerken

samenwerken is belangrijk bij verduurzamen en innoveren. ook op gebied van verduurzamen van mobiliteit geldt dit. in dit verband mogen noordlease, energy expo, duurzom/urgenda, esa en renault terwolde niet ongenoemd blijven. mede dankzij hun support in kennis, tijd en geld hebben we ons beleid stap voor stap uit kunnen voeren.

ervaringen

de ervaringen waren positief. de werknemers die op deze auto’s reden kregen ook regelmatig positieve commentaren: “goed dat jullie dit als bedrijf doen”. ook technisch waren de storingen niet afwijkend tov de traditionele diesels. alleen de actieradius bleef wel een beperking. ondertussen worden er steeds meer groengasstations geopend en is op bepaalde modellen ook de mogelijkheid van inbouw van een extra tank voor handen.

elektrisch

elektrisch vervoer kwam inmiddels ook in zicht. op de zelfde manier als bij rijden op groengas, namelijk door te denken in kansen en mogelijkheden, zijn we begonnen met elektrisch vervoer. zo was schilders de vries het eerste bedrijf in het noorden die een renault kangoo zero emission in zette. Later kwam daar een bmw i3 bij.

einde fossiele tijdperk

omdat steeds duidelijker werd hoe groot het probleem is van co2 uitstoot hebben we 3 jaar geleden besloten om in te zetten op een volledige transitie naar groengas of elektrisch. de beperking van verkrijgbaarheid van groengas, die er helaas toch nog wel is, nemen we dan maar voor lief. met als resultaat dat we vandaag letterlijk onze laatste diesel hebben uitgezwaaid en daarmee qua vervoer het fossiele tijdperk achter ons hebben gelaten.

exit fossielen, welkom schonere aarde!