100% elektrische bedrijfswagen Schilders de Vries

21-03-2012

Zojuist is de eerste elektrische bedrijfswagen officieel in gebruik genomen door Schilders de Vries in een bijeenkomst in het universiteitsmuseum van de Rijksuniversiteit Groningen. In dit museum bevindt zich de allereerste voorloper van de huidige elektrische auto's: het wagentje van Stratingh.

De sleutel van de bedrijfswagen werd door een replica van het wagentje van Stratingh naar Burgemeester Rehwinkel gereden, die de sleutel vervolgens overhandigde aan Roelof de Vries.

Burgemeester Rehwinkel, Directeur Steelande Wonen Beno Munneke, berijder George Talarima en Roelof de Vries onthulden vervolgens de wagen...


100% elektrische bedrijfswagen

Peter Rehwinkel en Roelof de Vries met Stratinghs elektromagnetische wagentje

Blij dat ik rij
Het is absoluut een genot, het rijden in een elektrische auto. Het is heerlijk stil en het rijdt erg soepel, zeker bij stadsgebruik. George Talarima is servicemedewerker bij Schilders de Vries en hij is gedetacheerd bij Steelande wonen. Sinds 2008 rijdt hij al tot volle tevredenheid in een bedrijfsauto op groengas. Hij krijgt daar bijna dagelijks positieve opmerkingen over. Bij de proefrit van de elektrische bedrijfswagen was hij wild enthousiast en reed hij rond met een enorme grijns: Dit is mooi rijden, helemaal stil! Fantastisch dat ik hier straks op rijden mag!

Voorbeeldfunctie
Voor woningstichting Steelande wonen verzorgt Schilders de Vries al sinds jaar en dag het zogenaamde mutatiewerk: kleine klusjes aan hun woningen in Hoogezand. De servicemedewerker moet een hoop spulletjes bij zich hebben, want hij weet nooit wat hij tegen komt. Dit is voor Schilders de Vries een mooie proeftuin voor alternatief vervoer: per dag wordt er eigenlijk nooit meer dan 50 kilometer gereden. Dat is ruim binnen de range van deze elektrische bedrijfswagen. Directeur Beno Munneke is erg blij met deze ontwikkeling: "Schilders De Vries helpt ons op deze manier aan het beter ons bewust zijn welke belasting de onderhoud-werkzaamheden eigenlijk betekenen voor het milieu. Dat doen ze al een tijdlang door hun nadrukkelijke aandacht daarvoor bij de uitvoering van schilderwerk aan onze woningen en nu lopen ze opnieuw voorop door de elektrische auto te gaan gebruiken. Daarin hebben ze een voorbeeldfunctie voor ons”.

Verkeer: zware belasting van het milieu
Logistiek en transport vormen verreweg de grootste belasting van het milieu bij onderhoudswerkzaamheden. Wereldwijd zorgen verkeer en vervoer voor een kwart van de totale CO2 uitstoot!In Nederland anno nu rijden er 7 miljoen auto's die samen ruim 100 miljard kilometers rijden! De gevolgen ervan zijn zwaar belastend voor mens en milieu. Reden waarom Schilders de Vries (Duurzaamste Ondernemer Groningen 2009) voortdurend op zoek is naar goede oplossingen op dit gebied. In 2008 nam het bedrijf als een van de eerste in de sector bedrijfswagens op groengas in gebruik; nu neemt het bedrijf het voortouw in elektrisch vervoer.

Denken in kansen en mogelijkheden
Directeur Roelof de Vries hierover: “Als het gaat om duurzaamheid heb ik de afgelopen jaren leren denken in kansen en mogelijkheden. Vanuit dit perspectief is elektrisch rijden nu al mogelijk ondanks de vrij stevige nadelen van dit moment. Zo is het vaaktoch duurder, is het bereik nog beperkt en is de restwaarde aan het einde van de gebruikstermijn nogeen vraagteken. De technologie is inmiddels zover dat je er gewoon goed mee kunt rijden; normale modellen, zowel voor personenvervoer als nu ook voor goederenvervoer. Daarom zie ik het als een uitdaging er gelijk mee aan de slag te gaan omdat op de langere termijn elektrisch rijden in mijn belevingdé oplossing is”.

Voordelen van elektrisch vervoer
“Gelukkig heeft elektrisch vervoer naast nadelen ook heel veel voordelen, zeker als je gebruik maakt van echt groene stroom. Het grootste voordeel is dat het werkelijk schoon en stil is in de leefomgeving. Geen fijnstof en geen stikstofoxiden en nauwelijks CO2. Geen beslag meer ook op schaarse fossiele brandstoffen. Geen afwenteling van niet doorbelaste (milieu)kosten dus. Daarom is het wat mij betreft in de basis de techniek voor de toekomst”.

Schijnoplossing
“De gangbare ontwikkeling van steeds zuiniger omgaan met fossiele brandstof(met auto’sdie steeds zuiniger worden)is namelijk een schijnoplossing. Met minder slecht doen blijf je, hoe gering uiteindelijk misschien ook, tochper saldo slecht doen. Zeker als steeds meer mensen in de opkomende economieëngebruik gaan maken van de“oude”,nog steeds vervuilende,technologie raken we nooit werkelijkuit de problemen”.

Maatschappelijk verantwoordelijk
Samen met Noordlease, de organisatie waarmee Schilders de Vries haar mobiliteit invult, is er stevig gerekend aan de kosten van elektrisch vervoer. Dat viel alleen nog niet mee: hoe je ook rekent, elektrisch vervoer blijft duurder op dit moment. Maar als je alleen naar de kostenkant blijft kijken kom je nooit verder. Samen hebben de bedrijven dan ook besloten tot een praktijktest en nemen ze de meerkosten voor lief. Ervaring op doen en laten zien dat het wel gewoon werkt, dat is waar het om gaat. Directeur Noordlease Robert Nienhuis hierover:“Roelof de Vries is een ondernemer die in de kern zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid in het bedrijfsproces weet te integreren, dit is een voorbeeld van een initiatief dat bijdraagt aan een structurele omslag van denken naar doen in mobiliteit. Vanzelfsprekend dat Noordlease dit initiatief mede mogelijk maakt.”

Innovatieve ontwikkeling
Renault heeft als eerste autofabrikant zijn nek uitgestoken als het gaat om elektrische (bedrijfs)wagens. Binnen Renault’s Zero Emission (ZE) lijn is de Kangoo ZE de eerste seriematig geproduceerde elektrische bedrijfswagen in zijn soort. Mooi is dat het accupakket niet je eigendom wordt, maar dat alleen je betaalt voor het gebruik daarvan in een soort leaseconstructie. De accu blijft eigendom van Renault. Je loopt zo ook zelf geen risico’s en maakt automatisch gebruik van de laatste ontwikkelingen. Dit past prima in de nieuwe ontwikkelingen rondom consumptiegoederen op basis van de“Cradle to Cradle” gedachte: je wilt geen eigenaar zijn van materialen en goederen maar slechts betalen voor het gebruik en het genot. Schilders de Vries kiest daarom op basis van deze ontwikkelingen voor een concern wat hierin wil investeren in hierin een koploper wil zijn.

Complete lijn elektrische auto’s
Account manager zakelijke markt Erwin Vos van Renault Terwolde over de ontwikkeling van het elektrisch rijden: “Renault is al een aantal jaren bezig om een lijn van elektrische auto’s te ontwikkelen en dat heeft nu geresulteerd in een bedrijfswagen, de Kangoo, en een personenwagen, de Fluence, die volledig elektrisch aangedreven zijn. Nog dit voorjaar volgt de Twizzy, een kleine stadsauto en later dit jaar de Zoë, een kleinere gezinsauto. Ook na 2012 zal Renault doorgaan met het introduceren van elektrisch aangedreven auto’s totdat een totale lijn zal staan; van kleine stadsauto tot grote bedrijfswagen. Terwolde is 1 van de 12 dealers in Nederland die al volledig is ingericht voor het verkopen en servicen van elektrische auto’s. Hiervoor waren intern behoorlijk wat aanpassingen nodig maar ook wij geloven in de toekomst van de elektrische auto en vandaar hoefden we niet lang na te denken om de investeringen hiervoor te doen. Uiteindelijk lopen we tegen de grenzen aan van de fossiele brandstoffen en moeten we, ook om ons milieu te sparen, uitkijken naar alternatieven. Als wij ons steentje kunnen bijdragen op het gebied van mobiliteit dan doen we dat graag, al is dat maar een klein beetje in het grote totaal. Immers, als iedereen dat kleine beetje bijdraagt dan komen we vanzelf bij dat totaal”.

Van verleden naar heden
Wat weinig mensen weten is dat de oorsprong van het elektrisch rijden in Groningen ligt: Hoogleraar Sybrandus Stratingh deed in de 19e eeuw baanbrekend werk op dit gebied. Stratingh ging namelijk rond 1830 op zoek naar een minder belastend alternatief toen hij merkte dat het daarvoor door hem ontwikkelde stoomrijtuig enorm veel overlast veroorzaakte. Stratingh hield zich ook intensief bezig met elektromagnetisme. Voortbouwend op de natuurkundige principes van de Engelsman Michael Faraday construeerde Stratingh samen met zijn instrumentmaker Becker een elektromagnetisch wagentje, dat wereldwijd als voorloper van de elektrische auto kan worden beschouwd.

Wagentje van Stratingh

De geschiedenis herhaalt zich zo’n 180 jaar later: Op zoek naar de minst belastende vorm van transport kiest Schilders de Vries uit Groningen voor elektrisch vervoer. Waar het bij Stratingh nog ging om een experimenteel voertuig is elektrisch vervoer tegenwoordig de kinderschoenen volledig ontgroeid: de 100% elektrische bedrijfswagen van Schilders de Vries is een seriematig gebouwd voertuig en onderscheidt zich verder in niets van een traditionele bedrijfswagen.

Het wagentje van Stratingh is te bewonderen in het Universiteitsmuseum van de Rijksuniversiteit Groningen en een kopie van het wagentje speelde een rol bij de officiële ingebruikname van de elektrische bedrijfswagen van Schilders de Vries.

Toekomst
Dit jaar heeft Schilders de Vries 2 glaswagens en 2 personenwagens op groengas in gebruik genomen naast de 2 bedrijfswagens op groengas die vanaf 2008 tot volle tevredenheid rijden.Roelof de Vries: “Groengas is praktisch klimaatneutraal, dus daar zetten we breed op in. Naast de elektrische bedrijfswagen staat ook nog een elektrische personenauto in de planning voor dit jaar. Eind van dit jaar is dan ruim 60% van ons hele wagenpark grotendeels klimaatneutraal, want dat is waar we uiteindelijk snel naar toe willen. In dit tempo moeten we dat binnen 3 jaar kunnen realiseren. We volgen, samen met Noordlease, de ontwikkelingen in de markt op de voet. We kijken niet alleen naar ontwikkelingen in de techniek, maar we kijken ook met heel veel interesse naar de veelbelovende ontwikkeling van vervoer als service. Oftewel zoals een bekende architect het formuleert: Vergeet eigendom, de prestatie telt. Dat idee kan ook wel eens de hele mobiliteitssector op z’n kop zetten. Het aardige is dat Renault dat idee al oppikt met z'n accupakket; het blijft eigendom van Renault en je betaalt alleen voor het gebruik ervan”.
 

En natuurlijk even onder de motorkap kijken

Mannen en techniek.....

Zie ook:

 Overige weblinks: